Planka på tåget

Hejsan! Ska till stan med farmor imorgon och då kom jag på att jag är ju tvungen att ha remsa eftersom mitt terminskort inte gäller.. Sen så var min remsa slut så den funkade ju inte heller. Då fick jag en remsa av mamma som pappa hittade för ett tag sen på marken. Det var fullt pris och jag fick typ en chock när jag såg var den kostade... 180 spänn liksom! Nästan tvåhundra för några åk. Då kom jag att tänka på vad jag och mamma hörde på radion förut när vi åkte bil. Det handlade om alla som plankade på tåget. Dom hade stått där i ca en minut och på den minuten så var det 5st som plankade. Det finns tydligen en sida som heter planka.nu och deras medlemsantal hade ökat med 40% iår bara. Dom intervjuade en kille som jobbade där och han sa att dom tyckte att man skulle betala skatt efter förmåga ist för att betala en och en så att alla skulle ha chans att åka tåg. Men dom som inte åker buss/tåg då? Varför ska dom behöva betala för något dom inte ens använder? SL förlorar typ 200 miljoner per år för att det är så många som plankar. Men om alla dom som plankar inte skulle planka så skulle inte SL förlora något och då skulle det säkert bli billigare. Så jag fattar faktiskt inte varför dom plankar, om dom slutade så skulle det ju bli bättre för alla? Jag blir lite sur för jag betalar för att jag ska få åka tåg/buss och om det då är någon som struntar i att betala för sig, då får ju jag betala mer, dvs betala för den som plankade. Alltså förlåt men jag tycker att det är så jäkla onödigt! Sluta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0